zaterdag 25 februari 2012

Bessen verlagen risico op kanker niet

Achtergrond: Bessen zouden het risico op kanker verlagen. Als we in google zoeken op "bessen kanker" zien we dat zo'n beetje alle gevonden titels suggereren dat bessen beschermend werken. Maar zodra we gaan kijken waar het bewijs hiervoor op gebaseerd is, zien we dat continu wordt verwezen naar:


  • Studies uitgevoerd bij dieren (vooral muizen en ratten).
  • Studies uitgevoerd in cellijnen.
  • Niets. Vaak wordt helemaal niet verwezen naar wetenschappelijk onderzoek. 
Indien bessen daadwerkelijk het risico op kanker verlagen, is het logisch dat mensen met een hoge consumptie van bessen een lager risico op kanker hebben dan mensen die weinig bessen eten. Deze vergelijking kan worden onderzocht in wetenschappelijk onderzoek. Bij voorkeur "prospectief" (= cohort) onderzoek.


Wat heb ik gedaan?
Ik heb gezocht in de wetenschappelijke database "Pubmed" naar prospectief onderzoek over de relatie tussen consumptie van bessen en het risico op 7 soorten kanker. Details over de zoekterm en andere criteria kunt u vinden op mijn Engelstalige website (1).

Resultaten.
A) Borstkanker: 
Studie:
Aantal deelnemers:
Soort bessen:
Effect:
2) Adebamowo CA (2005)
90,630 vrouwen
Bosbessen
RR = 1.25 (0.86-1.80; P = 0.84)
Ik heb 1 studie gevonden. Bosbessen beschermenden niet tegen het risico op borstkanker.

B) Darmkanker: 
Studie:
Aantal deelnemers:
Soort bessen:
Effect:
3) Michels KB (2000)
88,764 vrouwen
Bosbessen
Geen significant effect op kanker van de dikke darm of het rectum
3) Michels KB (2000)
47,325 mannen
Bosbessen
Geen significant effect op kanker van de dikke darm of het rectum
4) Lin J (2005)
36,976 vrouwen
Bosbessen
Geen significant effect op kanker van de dikke darm of het rectum
Ik heb 2 studies gevonden over 3 verschillende onderzoeksgroepen. Bosbessen beschermden niet tegen het risico op kanker van de dikke darm of het rectum.

C) Longkanker:
Studie:
Aantal deelnemers:
Soort bessen:
Effect:
5) Knekt P (1997)
9,959 mannen en vrouwen
 De som van alle bessen
RR = 1.80 (1.11-2.93)
6) Cutler GJ (2008)
34,708 vrouwen
De som van alle bessen
Geen effect 
7) Feskanich D (2000)
77,283 vrouwen
Bosbessen
Geen effect
7) Feskanich D (2000)
47,778 mannen
Bosbessen
Geen effect
8) Hirvonen T (2001)
27,110 mannen
De som van alle bessen
Een niet-significant beschermend effect
Ik heb 4 studies gevonden over 5 verschillende onderzoeksgroepen. Hoge consumptie van bessen verhoogde het risico op kanker met 80% in één onderzoek (Knekt P. 1997). Geen andere significante effecten zijn beschreven.

D) Alvleesklierkanker:
Studie:
Aantal deelnemers:
Soort bessen:
Effect:
9) Bobe G (2008)
27,111 mannen
De som van alle bessen
HR = 0.88 (0.63-1.24; P = 0.94)
10) Vrieling A (2009)
478,400 men and women
De som van alle bessen
HR = 0.90 (0.66-1.23; P = 0.61)
Ik heb 2 studies gevonden. Deze lieten geen effecten zien van bessen op het risico op kanker van de alvleesklier.


E) Ik heb geen prospectief onderzoek gevonden over het effect van consumptie van bessen op kanker van de slokdarm, eierstokken, of prostaat.

Conclusie: Prospectief onderzoek laat consistent zien dat personen met een hoge consumptie van bessen geen lager risico op kanker hebben dan personen met een lage consumptie.

Opmerking: Ik heb tot nu toe naar slechts 7 vormen van kanker gekeken. Maar dit zijn wel veel voorkomende vormen van kanker: alvleesklierkanker, borstkanker, darmkanker, eierstokkanker, longkanker, prostaatkanker en slokdarmkanker. Twee studies waarin is gekeken naar het totale risico op kanker (alle typen gecombineerd) laten ook geen beschermend effect zien (1).



Referenties:
1) Hoenselaar R. Cancer and diet. A systematic review. http://canceranddiet.nl/
2) Adebamowo CA et al. Dietary flavonols and flavonol-rich foods intake and the risk of breast cancer. Int J Cancer. 2005 Apr 20;114(4):628-33. Int J Cancer. 2005 Apr 20;114(4):628-33. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15609322
3) Michels KB et al. Prospective study of fruit and vegetable consumption and incidence of colon and rectal cancers. J Natl Cancer Inst. 2000 Nov 1;92(21):1740-52.  http://jnci.oxfordjournals.org/content/92/21/1740.full
4) Lin J et al. Dietary intakes of fruit, vegetables, and fiber, and risk of colorectal cancer in a prospective cohort of women (United States). Cancer Causes Control. 2005 Apr;16(3):225-33. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15947874
5) Knekt P et al. Dietary flavonoids and the risk of lung cancer and other malignant neoplasms. Am J Epidemiol. 1997 Aug 1;146(3):223-30. http://aje.oxfordjournals.org/content/146/3/223.full.pdf
6) Cutler GJ et al. Dietary flavonoid intake and risk of cancer in postmenopausal women: the Iowa Women's Health Study. Int J Cancer. 2008 Aug 1;123(3):664-71. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18491403
7) Feskanich D et al. Prospective study of fruit and vegetable consumption and risk of lung cancer among men and women. J Natl Cancer Inst. 2000 Nov 15;92(22):1812-23. http://jnci.oxfordjournals.org/content/92/22/1812.full
8) Hirvonen T et al. Flavonol and flavone intake and the risk of cancer in male smokers (Finland). Cancer Causes Control. 2001 Nov;12(9):789-96. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11714106
9) Bobe G et al. Flavonoid intake and risk of pancreatic cancer in male smokers (Finland). Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2008 Mar;17(3):553-62. http://cebp.aacrjournals.org/content/17/3/553.long
10) Vrieling A et al. Fruit and vegetable consumption and pancreatic cancer risk in the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition. Int J Cancer. 2009 Apr 15;124(8):1926-34. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19107929



3 reacties:

Anoniem zei

Beste Robert,
Er zijn twee soorten bosbessen die je uitsluitend van elkaar kunt onderscheiden indien je ze doorsnijd: bosbessen zijn donker van binnen en blauwe bessen (veel verkocht als zijnde bosbessen) zijn wit van binnen. De blauwe bessen kunnen veel gemakkelijker worden geteeld, maar of ze net zo gezond zijn als de echte bosbessen dat weet ik niet.
Op de lagere schoolkregen wij begin 50-tiger jaren ieder jaar twee dagen vrij om bosbessen te gaan pluken omdat ze zo gezond zijn. Mijn moeder maakte ze in en we konden er de gehele winter van genieten

Conley Tiffany zei

Dr. Itua geneest mijn HIV, ik ben al 10 jaar een ARV Consumptie. Ik heb mijn best gedaan totdat ik Dr. Itua tegenkwam op de blogsite. Ik heb hem ge-e-mailen over mijn gegevens over mijn hiv en mijn locatie. Ik heb alles aan hem uitgelegd en hij vertelde me dat er niets is om bang voor te zijn dat hij me zal genezen , mij schenk me garantie, ik vraag me om dingen te betalen, dus als ik genezen ben, zal ik dankbaarheid tonen. Ik weet niet hoe ik het moet doen Dr. Itua. Ik kreeg zijn kruidengeneesmiddel via EMS Courier-service die bij mij op kantoor kwam 5 werkdagen. Het is een goede man en ik ken hem voor zijn goede werk. Mijn grootmoeder roept hem op om hem en mijn vrienden te waarderen, dat is een vreugde voor mij dat ik vrij ben van het nemen van pillen en dat dikke schoonheid een nachtmerrie is .je zult begrijpen waar ik het over heb als je hetzelfde probleem had ik was zijn agenda ook dat hij me onlangs stuurde, hij geneest een hele aardige ziekte zoals, kanker, herpes, fibromyalgie, hiv, hepatitis B, lever / nier Inflamatory, Epilepsy, Infertility, Fibroid, Diabetes, Dercum, Copd, en brengen ook Ex Lover terug .. Hier zijn Contact .drituaher balcenter @ gmail.com Of Whats_app-nummer +2348149277967

E-LiFE zei

Het probleem lijkt er in te liggen, dat de kankerbestrijdende eigenschappen van diverse voedingsstoffen in een petrischaal wel aanwezig zijn, maar verloren gaan zodra mensen het in voedselvorm tot zich nemen.
Goed nieuws voor petrischaaltjes, maar vooralsnog minder voor mensen.

Een reactie posten

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes